Varmista valintasi!
30.03.2011 09:52ITSEHOITOLÄÄKE ON lääke, jota voidaan käyttää tiettyjen sairauksien hoitoon tai oireiden lievittämiseen. Monilla itsehoitolääkkeilläkin on erilaisia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa, vasta-aiheita käytölle ja myös sivuvaikutuksia. Apteekissa voi aina asiantuntijan kanssa pohtia eri vaihtoehtoja.
Päivittäistavarakauppa yrittää rummuttaa koko ajan saatavuuden parantamista ja oletettuja säästöjä, joita itsehoitolääkkeiden siirtäminen päivittäistavarakauppaan heidän mukaan toisi.
Suomen Apteekkariliitto tekee säännöllisesti tutkimuksia kansalaisten mielipiteistä apteekkipalveluista, jotka ovat myös viimeisimmän tutkimuksen mukaan erittäin hyvin saatavilla. Itsehoitolääkkeiden hintojen lasku ei ole myöskään toteutunut ainakaan naapurimaassamme Ruotsissa, jossa niitä on saatavilla myös päivittäistavarakaupoissa.
Päivittäistavarakauppa voisi myös omalla alueellaan keskittyä hyvään palveluun sen sijaan että se yrittää aina vaan haalia uusia tuotteita valikoimiinsa ja maksimoida erilaisten tuotteiden myynnin. Kuka vielä muistaa juusto-, leipä- ja lihatiskit? Palvelevia kauppoja löytää enää harvasta.
Onko kaupassa keneltä kysyä, mitä lihaa käyttäisin vaikkapa stroganoffin valmistukseen? Puhumattakaan siitä, että voisin ostaa juuri niin monta broilerin pihviä kuin tarvitsen tai sen kokoisen juustopalan kuin haluan. Kaikki tuotteet tarjotaan kuluttajalle vain määräannospakkauksissa.
Päivittäistavarakauppa tietää, että neuvonta on kallista, koska siihen tarvitaan asiantuntija. Onneksi meillä apteekissa on vielä näitä asiantuntijoita. Voit tulla oireesi kanssa apteekkiin kysymään, mikä hoito mahdollisesti olisi paras. Apteekin farmaseutti tai proviisori opastaa mielellään oikean lääkkeen valinnassa, lääkkeettömässä hoidossa tai ohjaa tarvittaessa lääkäriin. Päämääränä on aina asiakkaan hyvinvointi ja paras mahdollinen lopputulos.
Mieleeni muistuu omalta kohdaltani eräs tapaus. Keski-ikäinen herrahenkilö oli tutkailemassa hydrokortisonivoiteita ja menin tarjoamaan apuani. Hänellä oli punainen tulehtuneen näköinen näppy nenässään ja hän pohti, voisiko hydrokortisonivoide olla hyvä hoito hänelle. Keskusteltuamme hetken kehotin häntä hakeutumaan lääkärin vastaanotolle.
Seuraavana päivänä sain eräältä farmaseutiltani terveiset tältä herrahenkilöltä. Hän halusi kiittää ”terävänäköistä” apteekkaria, joka oli ohjannut hänet lääkäriin. Vaiva osoittautui ruusufinniksi, johon hän oli saanut antibioottihoidon.
Tapaukset, joissa onnistuu auttamaan asiakasta, tuottavat mielihyvää ja onnistumisen iloa työssä. Onko sinulla muistissasi tapaus, joka on erityisesti jäänyt mieleesi? Kirjoita se tähän perään meidän kaikkien iloksi ja opiksi.
Riitta Andersin
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.
Takaisin
Kommentit (7)
Nainen sanoi sairastavansa Raynaudin tautia ja tarvitsi Norlevoa. Kontraindikaationa ei ollut sitä mainittu, mutta verenkiertohäiriöt sattuivat silmään. Ajattelin kysyä neuvoa viisaammilta, mutta perjantai-iltapäivänä ei saanut kiinni sairaalan lääkäriä eikä lääketehtaiden tuotevastaavia. Tein ratkaisun itse käypä hoito-palstan perusteella: kun hyytymistekijät olivat koholla, ei Norlevoa vaan lääkäriin hommaamaan Ellaone-resepti. Näin asiakas sitten menettelikin.
Asiaan mitenkään liittymättä, mutta kun nyt on vaalit, niin ihan vain muistutukseksi, että tukekaa oikeita ehdokkaita...
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_69_2009_aan_liite3_p.shtml
1.4. Kauppalehden kirjoituksessa todettiin päivittäistavarakaupan keskittymisestä. K- ja S-ryhmällä yhteenlaskettu osuus markkinoista on noin 80%. Uutisisissa kerrottiin, kuinka vaikeaa eri tuottajilla on saada tuotteitansa kaupan hyllylle, Huolimatta ketjujen "tehokkuudesta" , päivittäistavarat maksavat Saksassa kolmanneksen vähemmän.
Olisi hauskaa saada puolueetonta tutkimustietoa , kuinka pajon Suomen kansa maksaa ylimääräistä päivittäistavaroistaan kaupan keskittymisen takia.
Mieleeni parhaiten jäänyt tapaus on noin 30 vuoden takaa. Oli juhannusaatto ja keski-ikäinen mieshenkilö tuli hakemaan närästyslääkettä. Juttelimme asiasta ja hän mainitsi, että myös vasemmassa käsivarressa oli kipua. Sen kuultuani kehoitin häntä lähtemään välittömästi lääkäriin. Sanoin, että en tietenkään tiennyt asiaa varmasti, mutta oireet voisivat olla myös sydänperäisiä.
Muutaman viikon kuluttua hän palasi apteekkiin ja kiitteli kovasti. Hänellä oli ollut sydäninfarkti. Päivittäistavarakaupasta hän olisi vain ostanut närästyslääkkeen ja ties kuinka olisi käynyt.
Voimme tietysti myös todeta että tähän päivittäistavarakaupan itseaiheutettuun "päänsärkyyn" ei sovi hakea lääkettä apteekin hyllyltä.
Itselläni oli vastaava tapaus vanhan rouvashenkilön kanssa, mutta tulehtunut kohta oli ohimossa. Ohjasin lääkäriin ja myöhemmin sain tietää, että kyseessä oli ihosyöpä.
Kuinka nerokas kauppa onkaan! Saan ostokertymän tekstiviestinä puhelimeen joka kuun 25. päivänä. Näin voin vielä loppukuussa tekemilläni ostoilla korottaa bonusta, kenties ratkaisevan kertymäportaan ylittääkseni. Palvelun tarkoituksena on maksimoida asiakkaan bonus, niinhän?
Pahoittelen, etten viestilläni vastannut Riitan vetoomukseen. Toivon totisesti, että jatkossakin teemme asiakaspalvelun aikaikkunassa tarkentavia kysymyksiä potilaan hyväksi, ei pelkästään lisämyynnin toivossa.