Nolo juttu
06.02.2009 09:47JOS MIKKELIN APTEEKKAREILTA kysytään, he varmasti allekirjoittavat väitteen, että viestintä on vaikea laji. Alueen valtalehti Länsi-Savo kertoi hiljattain (23.1.), että Mikkelin apteekkarit ovat valittaneet Kuopion hallinto-oikeuteen Lääkelaitoksen päätöksestä perustaa Graanin liikekeskukseen uusi apteekki. Apteekin on katsonut tarpeelliseksi myös Mikkelin kaupunginhallitus.
Apteekkarit perustelivat uuden apteekin tarpeettomuutta lehden kuuden palstan jutussa ymmärrettävästi, mutta lähinnä apteekkarien näkökulmasta.
Mikkeliläisten tyrmäys tuli seuraavan päivän lehdessä. Lehti oli saanut lukijoilta tulvimalla palautetta. Lukijat olivat tyrmistyneitä apteekkareiden valituksesta. Kännykkäpalautteessa ihmeteltiin valittajien ahneutta ja arveltiin, että oma tilipussi on apteekkareille tärkeämpi kuin sairaat ihmiset. Tapaus innoitti myös lehden pilapiirtäjän. Imagokolhu oli valmis.
Apteekeilla ja apteekkareilla on hyvä maine. Se on rakentunut vuosien saatossa ahkeralla työllä, yrittämisellä ja asiantuntemuksella. Sitä kannattaa varjella. Yksin ja yhdessä. Viestinnällisesti Mikkelissä tapahtuneesta voidaan enää ottaa vain opiksi.
Erkki Kostiainen
Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.
Takaisin
Kommentit (2)
Lainaan tähän emeritusprofessori Osmo A. Wiion viestintää käsittelevät seitsemän lakia:
1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.
6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.
Kuten Erkki toteaa tiedottaminen on vaikea asia. Alamme ns. isot katastrofit ovat varmasti kaikkien tiedossa mutta olisiko saatavana hyödyllistä evästystä pienemmistä tapauksista, josta voisimme ottaa oppia tai miksei esimerkkejä tilanteista missä tiedottaminen on mennyt juuri niinkuin on ajatellut - ja miksi silloin tieottaminen on onnistunut.