Luottamus koetuksella
29.09.2011 10:23LUOTTAMUS on arvokas asia. Jos sen kerran menettää, sitä on hyvin vaikea saada takaisin. Jos toimii luottamuk-sensa arvoisesti, luo tämä erinomaisen pohjan kaikelle toiminnalle.
Viime päivinä julkisuudessa on kerrottu virheellisistä eResepteistä ja tuhottavaksi määrättyjen lehmän osien käytöstä turkiseläinten ruokana. Näillä uutisilla on iso vaikutus kansalaisten luottamukseen.
Kun torstai-iltana katsoin vaimoni kanssa MTV3-kanavalta uutisen Saarioisten toiminnasta, oli johtopäätöksemme selvä. Emme enää jatkossa osta mitään Saarioisten tuotetta. Haluamme suojella poikiamme ja itseämme sellaisen yrityksen tuotteilta, joka selvästikään ei piittaa tuoteturvallisuudesta.
Mikäli julkisuudessa olevat väitteet Saarioisten toiminnasta osoittautuvat vääriksi, ostamme luonnollisesti jatkossa Saarioisten tuotteita. Jos taas tiedot Saarioisten toiminnasta ovat tosia, on päätöksemme lopullinen. Kyseinen firma saa jatkossa pärjätä ilman meidän panostamme. Tämä päätös on kyllä henkilökohtaisesti hyvin vaikea ensi vuoden pääsiäisenä. Olen tottunut pienestä pitäen syömään Saarioisten mämmiä. Onneksi tarjolla on muitakin valmistajia.
Viime viikolla julkisuuteen tuli uutinen ongelmista eReseptin suhteen. Eräs lääkäreiden käyttämä tietokoneohjelma (Effica) toimi niin epäloogisesti, että lääkäri saattoi tehdä virheen eReseptiä kirjoittaessaan. Vaikka tällä kertaa vaikuttaa siltä, että selvisimme säikähdyksellä, ei asian vaikutusta järjestelmän uskottavuudelle pidä vähäksyä.
Suomalaisilla on oikeus odottaa, että eResepti ei vaaranna lääkitysturvallisuutta. Suomalaiset haluavat, että reseptit on kirjoitettu oikein, että ne eivät katoa bittiavaruuteen, ja että ne eivät siirry väärille henkilöille. Aika kohtuullisia vaatimuksia.
Järjestelmä on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Vaikka nyt oli kysymys yhdestä lääkärien käyttämästä tietokoneohjelmasta (Effica), kansalaisten silmissä koko järjestelmän uskottavuus vaarantui. Kansalaisten mielissä sairaalassa tai terveyskeskuksessa työskentelevä lääkäri, hänen käyttämänsä tietokoneohjelma, Kelan reseptikeskus, apteekki ja apteekin käyttämä tietokoneohjelma muodostavat yhden kokonaisuuden. Tässä he ovat oikeassa.
Jotenkin hyvin kuvaavaa koko asialle oli se, että lääkärien käyttämässä tietokoneohjelmassa (Effica) olevista ongelmista kerrottiin muille eResepti-järjestelmän toimijoille Ilta-Sanomien nettisivuston välityksellä. En ymmärrä miten suora yhteydenpito ryhmätekstiviestien ja/tai sähköpostiviestien aikakaudella on niin vaikeaa. Huvittavaa oli sekin, että myös viranomaiset käyttivät keskinäisessä viestinnässään iltapäivälehden uutissivustoa. Hyvin toimittu!
Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.
Kommentit (7)
Jossakin se hinta näkyy. Kai sen voi sanoa asiakkaalle myös. Sosiaalifarmasistit eivät tunne kaikkia koukeroita halpoja lääkkeitä lobatessaan.
Luottamuksesta kun on puhetta, asiasta toiseen. Zyprexan kilpailija olanzapine Glenmark? pudotti hinnan n. 90 % eli senttipeliksi menee tämäkin tuote. MUTTA: se on saatavilla Oriolasta arviona 7.10.2011.
Missä viipyy sanktio tehtaalle, kun ei olekaan tuotetta mitä myydä 1.10 alkaen?
Yhteiseurooppalainen eResepti on kyllä tulossa. Potilasdirektiivin myötä on tulossa mm. eurooppalaisten reseptien tunnustaminen ja tämä koskee myös sähköisiä lääkemääräyksiä. Ja jotta lääkemääräykset liikkuisivat sähköisesti , on EU-tason yhteistyö jo käynnistynyt epSOS hankkeessa, ks: www.epsos.eu
Suomi on mukana hankkeessa ja tarkoituksena on ensivaiheessa toteuttaa pilottihanke Tornionjokilaaksossa.
Ei matka tapa, vaan vauhti. Suomessa e-reseptia on vaannetty suunnilleen 20 vuotta ja meilla on keksitty semmoisia ongemia, mita muualla maailmassa ei ole (viela) keksitty. HYVA SUOMI.
Tahan touhuun kuluneet rahat on paaosin menny hukkaan.
Olenkohan mina ainoa henkilo, joka kaipaa YHTEISEUROOPPLALAISTA e-reseptia.... jos vaikka aluksi pojoismaiden yhteinen ?!
Odotan mielenkiinnolla paivamaaraa 16 11 2011. Silloin tulee suunnitelmien mukaan minun apteekkiini (Sauda, NORJA) uusi apteekin atk ohjelma ja sivutuotteena myos Norjalainen versio E-reseptista. Paikallisen terveysaseman ylilaakari ei osannut viela viime viikolla kertoa minulle milloin terveysasmena kykenee kirjoittamaan E-resepteja.
TTT =Ting Tar Tid...
Ongemia on siis muuallakin. Karsivallisyys, karsivallisyys ja optimismi nakyy olevan tarpeen e-reseptitouhussa. En usko etta VR suunnitteli lippu-uudistusta kahtakymmenta vuotta. Fiasko siita tuli kuitenkin.
.
Väitän, että merkittävä osuus eReseptiin liittyvistä ongelmatilanteista voitaisiin/oltaisiin voitu ratkaista sillä, että järjestelmästä olisi olemassa oikeanlainen koulutusympäristö, jossa organisaatiosta riippuen voitaisiin harjoitella eReseptin määräämistä tai toimittamista ennen todellisiin tilanteisiin joutumista. Etenkin niillä alueilla, joissa terveydenhuolto tulee eReseptivalmiuteen merkittävästi apteekkeja jäljessä, hyvin toimiva koulutusjärjestelmä olisi toiminut motivaattorina ja taitojen ylläpitäjänä todellisia tilanteita odotellessa. Tällä kertaa tässä päädyttiin säästämään ja satoa kerätään sen johdosta. Ainakin ajatuksen tasolla voisi myös kuvitella, että koulutusympäristössä havaitut epäloogisuudet ja toimimattomuudet olisi pystytty myös viestimään järjestelmäntoimittajille tai ainakin niistä oltaisiin voitu ottaa oppia ennen ensimmäisiä toimituksia. Nyt niistä liikkuvat viestit kulkevat vahvasti värittyneinä käyttäjältä toiselle sekä median välityksellä, mikä on omiaan herättämään entistä suurempia epäluuloja ja menetettyä luottamusta. Tätä korostaa vielä se, että uutta asiaa odottava epäilevä käyttäjä on useimmiten valmiimpi poimimaan tulevasta informaatiovirrasta omia käsityksiään parhaiten tukevia viestejä.
Järjestelmäpuoli ei varmaankaan ole vielä täysin valmis, mutta viimeviikkoinen taistelu oikeellisista eResepteistä hävittiin ensisijaisesti viestintäpuolella. Epävarmasta tilanteesta hätääntynyt lääkäri nähtävästi unohti informoida muut toimijat riittävällä tavalla ja päätyi hoitamaan tiedotuksen joukkoviestintävälineiden avulla. En epäile päätöksen tehneen vilpittömyyttä asian kuntoon saattamisesta. Ennemminkin tämä kertoo siitä, että viesti siitä, mihin oikeasti pitää ottaa yhteyttä ongelmatilanteessa ei ollut tavoittanut kaikkia henkilöitä. Onnellista tässä lienee se, että potilastietojärjestelmä saadaan toivottavasti parempaan kuosiin ja tulevat vastaavat tilanteet osataan ehkä hoitaa paremmin.
Matkusteltuani jälleen viikon VR:llä ja puituani myös eReseptiä voisin lohduttaa blogin kirjoittajaa viime viikolla tietosuojavastaavien koulutuksessa kuulemallani lausahduksella:
"Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät".
Mitä rahoja SAL voisi kääriä? En ymmärrä. Sen tiedän että apteekkarit joutuvat maksajiksi jälleen kerran. KanTa-palvelu ei ainakaan toimi. Ohjeissa sanotaan että liittymishakemus lähetetään sähköisesti ja sitten tulostetaan. Lomake ei auennut ja KanTa-palvelusta ilmoitettiin että pilotti-vaiheessa ollaan eikä tämä nyt näytä toimivan.
Kiireellistä aikataulua ei voi kun ihmetellä. Kuinka paljon e-resepti tulee sitomaan farmaseuttista työaikaa, sen tulevaisuus näyttää....
"kansalaisten silmissä koko järjestelmän uskottavuus vaarantui"... Itse farmasian alan ammattilaisena kai kuulun myös nähin "kansalaisiin". Ja olen yhtä pöyristynyt ellen enemmänkin kuin "kansalaiset". Koko eResepti on yksi farssi. Ensin sitä valmistellaan parikymmentä vuotta, tuhlataan miljoonia ja sitten yht'äkkiä on niin kamala kiire, ettei ohjelmaa testata kunnolla ennen sen käyttöön ottoa. Kanta-palvelu ei aina toimi, laitteet ovat kalliit ja työ eReseptin auditoimiseksi on valta, ohjelma on hitaahko jne. jne..
Miten ihmeessä Apteekkariliitto on ajanut jäsentensä asiaa tässä asiassa? Käärimällä rahat omaan taskuun vai...?