Apteekkari
tiistai 23.04.2024

Ajattelemisen aihetta

30.04.2013 14:40

OSALLISTUIN viime viikolla Apteekkaripäiville, jotka tavan mukaan oli järjestetty Marina Congress Centerissä Helsingin Katajanokalla. Oli todella mukavaa tavata kollegoja ja vaihtaa kuulumisia.

Juttelin monen kanssa apteekkien jokapäiväisestä työstä, josta tuli paljon positiivista palautetta. eResepti on otettu joustavasti käyttöön, Kela-korttitietojen haku toimii reaaliaikaisesti ja verkkoapteekkeja perustetaan. Apteekit elävät sähköisessä ajan hengessä.

Perjantain seminaarissa oli mielenkiintoisia luentoja, joista jäi erityisesti mieleen viimeinen luennoitsija, Aalto Yliopiston professori Pekka Mattila. Hän antoi eväitä johtamiseen ja brändinhallintaan. Mattila todella sai yleisön kiinnostumaan aiheestaan ja myös työstämään omia ajatuksiaan. Esitys on nähtävissä Apteekkariliiton Salkussa kaikille jäsenapteekeille, suosittelen kaikille sen katsomista.

Oli myös mukava kiertää näyttelyssä, jossa oli yli 100 näytteilleasettajaa. Tilat oli nyt jaettu hieman eri tavalla kuin aikaisempina vuosina. Uusi konsepti tuntui monen mielestä paremmalta. Palautteen perusteella katsotaan, miten ensi vuonna toimitaan. Syyskokouksessamme esitettiin muutama vuosi sitten ajatus, että Apteekkaripäivät voisivat olla jossakin muuallakin kuin Helsingissä. Tätä tullaan myös tiedustelemaan osallistujilta ja näytteilleasettajilta.

Itselleni päivien ehkä tärkein anti oli kuitenkin brändiin liittyvät asiat, joita käsiteltiin sekä perjantaina että varsinaisessa brändiseminaarissa lauantai-iltapäivällä. Olen jo aiemmin miettinyt apteekkini uudistamista, mutta tässä seminaarissa uusi yhtenäinen ulkoinen ilme ja erityisesti vihreä risti saivat uutta merkitystä.

Ulkoiset tunnusmerkit ovat kuitenkin vain tietty osa brändiä. Ratkaisevinta on meidän kaikkien apteekeissa toimivien henkilöiden asenne ja palvelualttius. Ei se ole apteekin oma logo eikä oma uniikki muovipussi, joka saa asiakkaan tuntemaan apteekin ja asioimaan siellä. Kaikki lähtee siitä, mitä apteekin sisällä tapahtuu. Asiakkaan kokemus näyttää suunnan, mihin myymälään askeleet seuraavalla asiointikerralla suuntautuvat.

Kiitän palautteista ja mukavista juttutuokioista Apteekkaripäivien aikana. Toivottavasti tavataan myös ensi vuonna samoissa merkeissä.

Riitta Andersin

Kirjoittaja on Apteekkariliiton puheenjohtaja.

Takaisin

Kommentit (1)

nos

Tämä kommentti kuuluu enemmän Erkki Kostiaisen erinomaisen kirjoituksen alle. Joka tapauksessa. Apteekkariliiton tulee Kostiaisen tavoin saattaa potilaiden, asiakkaiden, äänestäjien ja poliitikkojen tietoon faktat apteekkitoiminnasta. Riittää kun tuo luvut tiskiin, koskivatpa luvut sitten hintoja tai palvelun määrää ja laatua verrattuna vähittäisliikkeisiin tai muiden maiden apteekkiverkkoon. Vertailut pitää vain tehdä oikein - ei niin kuin meillä Suomessa jotkut itseään asiantuntijoiksi kutsuvat tekevät eli vertailevat karrikoiden Bangladeshin ja Suomen hintoja päätyen siihen, että Suomessa on pirullisen kalliit lääkkeet. On tietysti ikävää, että Apteekkariliiitto ja apteekkiväki joutuu tekemään enemmän viranomaisille kuuluvaa työtä, mutta tällaista tämä on tässä saatanallisessa maailmantilassa.

Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.