Y-sukupolvi janoaa kiitosta
22.01.2013 12:06
Alle kolmikymppisillä on erilainen asenne työntekoon kuin vanhemmilla sukupolvilla. He haastavat vanhat rutiinit ja esimiehen auktoriteetin, eikä heitä johdeta käskyttämällä.
Millaisia aikuisia tulee kehumalla kasvatetuista lapsista, jotka ovat koko elämänsä ajan kuulleet vanhemmiltaan olevansa erityisiä? Tämän haasteen edessä ollaan nyt monissa apteekeissa, kun 1980-luvulla syntyneet ns. Y-sukupolven edustajat ovat työelämässä.
EVA:n toimitusjohtaja Matti Apunen kertoo, että Y-sukupolven edustajat ovat koulutettuja, kielitaitoisia ja tehtäväorientuneita. Internetin aikakauteen syntyneinä he ovat näppäriä ja nokkelia laitteiden ja teknologian kanssa.
– He pystyvät tekemään luontevasti useita asioita samanaikaisesti ja ovat ihailtavan tehokkaita, hän sanoo.
Y-sukupolven työntekijöillä on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta heidän johtamisensa voi olla haastavaa. He kaipaavat johtajalta innostamista ja kiitosta. Nuoret aikuiset ovat hyvin persoja positiiviselle palautteelle, koska he ovat tottuneet saamaan sitä omilta vanhemmiltaan.
Apteekkari Raimo Mehtonen Vantaan Myyrmannin apteekista on osittain samaa mieltä Apusen ajatusten kanssa. Kokenut henkilöstöjohtaja sanoo kuitenkin, että suuri enemmistö nuorista on nyt, ja on aina ollut, ”ihan tavallisia”.
– En ole apteekkityössä havainnut Y-sukupolven edustajissa mitään muutosta aiempiin sukupolviin verrattuna. Apteekkiin on aina pyrkinyt keskimääräistä tunnollisempia ja vastuullisempia ihmisiä, jotka arvostavat tasaista ja varmaa toimeentuloa.
ERJA ELO
Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.
Takaisin