Valvira muistuttaa työnantajan vastuusta
23.03.2011 12:27Valviraan on tullut runsaasti kyselyjä siitä, onko työnantajalla oikeutta ilmoittaa aluehallintovirastolle tai Valviralle terveydenhuollon ammattihenkilön epäasianmukaisesta toiminnasta ja milloin tällainen ilmoitus pitäisi tehdä.
Valviran mukaan kyselyt ovat koskeneet muun muassa tilanteita, joissa ammattihenkilö on anastanut työpaikaltaan pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, hänet on irtisanottu alkoholin käytön tai muun syyn vuoksi taikka henkilön tiedetään olevan päihderiippuvainen.
Valvira muistuttaa, että työnantaja vastaa siitä, että hänen työntekijänsä hoitavat tehtävänsä asianmukaisesti. Työnantajan on ryhdyttävä viivytyksettä tarpeellisiin toimenpiteisiin, jos jonkun henkilön työskentelyssä havaitaan puutteita tai epäasianmukaisuutta.Työantaja voi esimerkiksi velvoittaa työntekijän osallistumaan koulutukseen, antaa ohjeita tai määräyksiä tai antaa työntekijälle huomautuksen tai varoituksen. Tarvittaessa työntekijä on ohjattava hoitoon ja hänen työtehtäviään voidaan järjestellä määrittelemällä hänelle sopivat tehtävät ja rajoittamalla hänen osallistumistaan tiettyihin työtehtäviin joko määräajaksi tai toistaiseksi.
Mikäli työntekijän koetaan vaarantavan asiakas- tai potilasturvallisuutta, työnantajalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus ilman Valviran pyyntöäkin ilmoittaa sille seikasta, joka voi vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuutta, Valvira muistuttaa.
Valvontaviranomaiselle ilmoittaminen ei poista työnantajan työnjohdollisia ja valvonnallisia velvollisuuksia. Ilmoituksen saatuaan valvontaviranomainen hankkii harkintansa mukaan selvitystä asiassa ja arvioi sen perusteella, onko potilasturvallisuuden varmistamiseksi tarvetta ryhtyä kurinpito- tai turvaamistoimenpiteisiin. Niitä ovat terveydenhuollon ammattihenkilölle annettava kirjallinen varoitus, hänen ammatinharjoittamisoikeutensa rajoittaminen tai poistaminen sekä nimikesuojatun ammattinimikkeen käytön kieltäminen. (IK)
Lue Valviran tiedote kokonaisuudessaan >