Terveyspisteiden sairaanhoitajat: Tämän palvelun kysyntä kasvaa
03.09.2015 13:25
Apteekin Terveyspiste -palvelusta tulee selkeä ja yhä kysytympi osa terveydenhuoltoa, uskovat niissä työskentelevät sairaanhoitajat.
Terveyspisteiden sairaanhoitajat tarjoavat matalan kynnyksen terveyspalveluita muun muassa niille, jotka eivät jaksa tai halua jonottaa pääsyä kunnalliseen hoitoon. Hoitopoluista on sovittu yhdessä kunnan kanssa, ja toiminnasta vastaa lääkäri.
– Palvelun tarpeen näkee jo nyt. Se auttaa terveysasemia, ja on halvempaa kuin yksityinen sairaanhoito. Tämä paketti houkuttaa sekä asiakkaita että uusia yrittäjiä, sairaanhoitaja Pauliina Ruskomaa Tikkurilan Asema apteekin Terveyspisteestä sanoo.
Tikkurilan Asema apteekin Terveyspiste aloitti toimintansa viime vuoden lopulla. Asiakasmäärät kasvavat jatkuvasti.
Vieritestaukset ovat ehdottomasti se, mikä asiakkaita kiinnostaa. Merkittävä osa ei saa testauksia terveyskeskuksen tai työterveyshuollon kautta. Pauliina Ruskomaa, Tikkurilan Asema apteekki
Terveyspalveluita ja työkyvyn ylläpitoa pienyrittäjille
Myös sote-uudistuksen uskotaan antavan palvelulle hyvän mahdollisuuden löytää paikkansa osana muuttuvaa terveydenhuoltoa.
– Yhä enemmän on asiakkaita, jotka haluavat ja voivat valita myös maksullisia palveluita perusterveydenhuollon osalta. Heitä varten on oltava helposti saavutettavat palvelut, sairaanhoitaja Helena Norvapalo Rovaniemen Ilopilleri apteekista sanoo.
Ilopilleri apteekki aloitti Terveyspiste-toiminnan viime syksynä. Nyt asiakkaita on käynyt noin sata kuukaudessa, ja kiireetöntä ja helposti saavutettavaa palvelua on kiitelty.
Norvapalo on havainnut myös aivan erityisen käyttäjäryhmän, jolle palvelu sopii.
– Pienyrittäjien työkykyä ylläpitävä toiminta on kiinnostava osa terveydenhuoltoa, jossa Terveyspisteellä on selvästi markkinoita, hän sanoo.
Apteekin Terveyspisteitä on nykyisin seitsemän, mutta määrän uskotaan kasvavan lähivuosina.
Viime vuoden influenssarokotuksista huomasimme, että ihmiset mieluummin maksavat nopeasta palvelusta kuin jonottavat terveyskeskuksessa saadakseen rokotteen ilmaiseksi. Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko, Hirvensalon apteekki
Asiakasmäärät kasvavat, kun Terveyspiste tulee tutummaksi
Terveyspisteen konsepti kehitettiin Kuopio Innovationissa 2009. Uutta palvelua pilotoi kolme kuntaa ja apteekkia vuosina 2010–2014.
Rauman Keskus-apteekki, Raahen Härkätorin ja Joensuun Uusi apteekki ovat jatkaneet palvelun tarjoamista ja yhteistyötä kunnan kanssa myös kokeiluhankkeen päätyttyä.
– Raumalla kunta oli todella aktiivisesti ja innostuneesti hankkeessa mukana. Vaikka se loppui, tieto kulkee edelleen molempiin suuntiin, kertoo sairaanhoitaja Eeva-Liisa Pälli Raumalta.
Kaikkein tiiviimmäksi yhteistyö eteni Joensuussa, jossa Uuden apteekin sairaanhoitaja Merja Laine pystyy kirjaamaan Terveyspisteen asiakaskäynnit terveyskeskuksen tietojärjestelmään.
– Tämä helpottaa ja nopeuttaa yhteistyötä. Lisäksi voin tarvittaessa ottaa puhelimella yhteyttä terveyskeskuksen päivystävään sairaanhoitajaan. Asiakas voi päästä nopeammin lääkärin vastaanotolle tai saada reseptin esimerkiksi virtsatieinfektion tai silmätulehduksen hoitoon.
Asiakasmäärätkin kasvavat sitä mukaa, kun Terveyspiste-toiminta tulee tutummaksi.
– Monet entiset asiakkaat ovat suositelleet tuttavilleen Terveyspistettä, ja sitä kautta taas on tullut uusia asiakkaita. Ihmiset ovat yleensä tavattoman tyytyväisiä saamaansa palveluun, Laine kertoo.
Myös Raahessa odotetaan, että apteekin ja muun terveydenhuollon yhteistyö tiivistyy entisestään.
– Oletan, että Terveyspiste-toiminta lisääntyy ja kehittyy. Teemme tulevaisuudessa paljon yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa, kertoo sairaanhoitaja Sirkka Vaarala Härkätorin apteekista.
On tärkeää löytää kunnan organisaatiosta ne henkilöt, joiden kautta asiat lähtevät etenemään. Helena Norvapalo, Rovaniemen Ilopilleri apteekki (kesk.)
Terveyskeskus ohjaa rokotuksiin: viime vuonna tuhansia asiakkaita
Muutamissa apteekeissa tarjotaan hoitajan palveluita myös ilman Terveyspiste-konseptin edellyttämää kuntayhteistyötä.
Esimerkiksi Kokkolan Keskusapteekki aloitti terveydenhoitajan vastaanoton jo monta vuotta ennen kuin Terveyspiste-konseptia oli kehitettykään.
– Emme ole Terveyspiste-nimikkeen alla, joten yhteistyötä ei varsinaisesti kunnan kanssa ole. Silti terveyskeskus osaa jo ohjata asiakkaat meille rokotuksiin. Viime vuonna rokotuksissa ja vastaanotolla kävi lähes 3 000 asiakasta, joten onhan se helpotusta kunnalliselle puolelle, terveydenhoitaja Mari Himanka kertoo.
Kunnallisen puolen tilanne kiristyy koko ajan, joten asiakkailla pitää olla mahdollisuus päästä hoitoon. Osa haluaa saada palvelun nopeasti, vaikka pientä maksua vastaan. Mari Himanka, Kokkolan Keskusapteekki
Oulun Hansa apteekki alkoi tarjota hoitajapalvelua alkuvuodesta. Kuntayhteistyötä kehitetään ja syvennetään parhaillaan kohti Apteekin Terveyspiste -mallia.
– Olemme saaneet luvat aluehallintovirastolta terveydenhuollon palvelujen antamiseen, joten olemme aloittamassa syvempää yhteistyötä paikkakunnan terveydenhuollon kanssa. Toivon mukaan yhteistyömme alkaa sujua hyvin, terveydenhoitaja Susanna Slunga kertoo.
Aluehallintoviraston luvan lisäksi Apteekin Terveyspiste -konsepti edellyttää, että palveluvalikoimasta ja asiakkaan hoitopolusta sovitaan yhdessä kunnallisen terveydenhuollon kanssa.
Näin varmistetaan, että asiakas saa Terveyspisteestä todella saman palvelun kuin julkisella puolella ja terveyskeskus voi luottaa apteekissa tehtyihin mittauksiin.
Slunga muistuttaa, ettei tarkoituksena ole kilpailla perusterveydenhuollon kanssa, vaan purkaa hoitojonoja, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja edistää näin kansanterveyttä.
– Toiminnan tarkoituksena on kehittää yhteisiä palveluprosesseja ja mahdollistaa palveluketjujen kehittämistä yksityisten ja julkisten tahojen välillä sekä uudistaa alan palvelurakennetta, Slunga tähdentää.
Palvelun perustaja, satsaa tiedottamiseen!
Terveyspistettä perustavien apteekkien kannattaa satsata hyvään tiedottamiseen.
Esimerkiksi Vantaalla kunnan sairaanhoitajat vierastivat aluksi uutta palvelu- ja yhteistyömuotoa. Sairaanhoitaja Pauliina Ruskomaan mukaan syynä oli liian vähäinen informaatio hankkeesta ja yhteistyön laajuudesta. Epätietoisuus kasvatti epäilyjä.
– Mutta nyt kun olen jo saanut selkeää dataa asiakasmääristä ja ongelmista, joiden vuoksi luokseni tullaan, toimintamalli alkaa kirkastua. Yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneita ja innostuneita toiminnastani.
Tikkurilassa, kuten muissakin Terveyspisteissä, yhteistyölle on laadittu selkeät raamit. Ruskomaallekin on nimetty lääkäri, jonka puoleen hän voi tarvittaessa kääntyä.
Kiireelliset päivystyspotilaat pääsevät terveysaseman päivystyshoitajan avulla suoraan Terveyspisteestä päivystyspoliklinikoiden lääkärin arvioitaviksi ilman erillistä jonottamista omiin tiimeihin.
Osa moniammatillista tiimiä – kokemusta pitää olla
Terveyspisteiden sairaanhoitajat kokevat olevansa osa apteekin moniammatillista tiimiä, ja yhteistyö apteekin farmaseuttisen henkilöstön kanssa sujuu hyvin. Se myös koituu asiakkaiden hyväksi, sairaanhoitajat uskovat.
– Olen osa dynaamista porukkaa, ja ratkomme yhdessä asiakkaiden ongelmia. Autamme toinen toisiamme yhdistäen tiedot ja taidot monelta eri osaamisalueelta, sairaanhoitaja Ruskomaa Vantaalta kuvailee.
Suosittelen ehdottomasti Terveyspiste-työtä kollegoilleni. Sirkka Vaarala, Raahen Härkätorin apteekki
Sairaanhoitajat suosittelisivat työtään myös kollegoilleen – mutta vain kokeneille sellaisille. Vastavalmistuneelle työtä pidetään liian haastavana ja itsenäisenä.
– Työkokemus on ehdottoman tärkeää, koska eteen voi tulla kaikenlaisia tilanteita ja joskus tarvitaan nopeitakin ratkaisuja, sairaanhoitaja Merja Laine Joensuun Uudesta apteekista painottaa.
Apteekin Terveyspiste
- Idea kunnan ja apteekin yhteistyötä tiivistävästä mallista syntyi Kuopio Innovationilla vuonna 2009.
- Terveyspisteissä kokenut sairaanhoitaja rokottaa, tekee vieritestauksia, opastaa terveellisiin elämäntapoihin ja tekee muita pieniä toimenpiteitä.
- Terveyspiste vaatii aluehallintoviranomaisen luvan, ja toiminnalla täytyy olla oma vastuulääkäri.