Apteekkari
sunnuntai 24.11.2024

Sote-selvitysryhmä: Lääkekorvausten rahoitusvastuu maakunnille


INGIMAGE 15.03.2016 13:07

Avohuollon lääkekorvausten rahoitusvastuun siirtäminen lisäisi kustannustietoisuutta ja kannustaisi rationaaliseen lääkkeenmääräämiskäytäntöön.

Asiakkaan valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittävä työryhmä katsoo, että avohuollon lääkekorvausten rahoitusvastuu tulisi siirtää alueellisille järjestäjille eli maakunnille.

Näin tulisi tehdä, koska lääkehoitojen erilainen kustannusrasite järjestäjälle ja palvelujen tuottajille sekä potilaille sairaala- ja avohoidossa aiheuttaa vääriä kannustimia ja aiheuttaa potilaille kustannuksia vain avohoidossa.

Työryhmän mukaan lääkehoitoa tulisi jatkossa arvioida samoin perustein muiden hoitovaihtoehtojen kanssa. Tämä lisäisi kustannustietoisuutta ja kannustaisi noudattamaan hyviä käytäntöjä lääkkeiden määräämisessä.

Selvitystyöryhmän mukaan korvausjärjestelmä pysyisi muutoin ennallaan.

Sairaanhoitovakuutuksen korvauksiin kerätyt varat kokonaispottiin

Ehdotus avohuollon lääkekorvausten rahoitusvastuun siirtämisestä on kytköksissä selvitystyöryhmän ehdotukseen monikanavarahoituksen purkamisesta. Selvitystyöryhmän tarkastelu koski erityisesti sairaanhoitovakuutuksen rahavirtoja ja etuuksia.

Työryhmänä mielestä paras vaihtoehto olisi, jos sairaanhoitovakuutuksen korvauksiin kerätyt varat liitetään valtion sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisrahoitukseen.

Varat kohdennettaisiin julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, jossa sovellettaisiin laajaa valinnanvapautta. Erillisiä korvauksia yksityisen terveydenhuollon käyttämisestä ei enää maksettaisi.

Työryhmän mielestä vaihtoehtoisia malleja ehdotetulle ovat nykykäytännön säilyttäminen julkisrahoitteisen sosiaali- ja terveydenhuollon rinnalla tai rinnakkaisten järjestelmien ylläpitäminen ylimenokauden ajan.

Valinnanvapaus voi edistää yhdenvertaisuutta ja hillitä kustannuksia

Työryhmä uskoo, että asiakkaan valinnanvapaus voisi edistää palveluiden yhdenvertaisempaa saatavuutta ja hillitä kustannuksia.

Edellytyksenä on, että valtio päättää tuottajille kohdennettavan rahoituksen periaatteista sekä ohjaa toimintaa ja syntyviä markkinoita monipuolisella säätelyllä.

Työryhmä on laatinut neljä vaihtoehtoista mallia, joista jokainen lähtee siitä, että valtio on jatkossa sosiaali- ja terveydenhuollon pääasiallinen rahoittaja.

Rahoittajana valtio myös päättäisi, mitkä palvelut otetaan valinnanvapauden piiriin ja millä perusteella voi päästä palveluntuottajaksi.

Valtio päättäisi myös tuottajien korvausperiaatteista sekä asiakasmaksuista. Korvaukset ja asiakasmaksut olisivat tuottajista riippumatta samat. Tuottajien korvaukset kohdistettaisiin asiakkaiden valinnan mukaan.

Ehdotetut mallit eroavat toisistaan siinä, kuinka laajasta palveluvalikoimasta asiakas voi vapaasti valita.

Maakunnat järjestäjinä varmistaisivat, että kaikki asukkaat saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut kuten perustuslaissa säädetään.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama selvityshenkilöryhmä luovutti väliraporttinsa tänään perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle. Nyt tehdyn kartoituksen perusteella selvityshenkilöryhmä laatii lopullisen ehdotuksensa 31.5. mennessä.

Takaisin