Oulaisten apteekkari palkittiin – rakensi uuden apteekin ja työllisti lisää
05.01.2016 09:18
”Olisin katunut koko ikäni, jos en olisi tätä uskaltanut tehdä”, apteekkari Lippe Keskinen sanoo.
Oulaisten kaupungin elinkeinotoimikunta on myöntänyt apteekkari Lippe Keskiselle Avainteko-palkinnon.
Palkinto myönnettiin Keskiselle tunnustuksena merkittävästä investoinnista Oulaisten kaupungin palveluiden ja elinvoiman kehittämiseksi.
Tunnustus, A4-kokoinen kunniakirja ja rautainen avain, ovat huomattavasti huomaamattomampia kuin sen myöntämisen syy, uusi yli 300 neliöinen, uutuuttaan valkoisena hohtava apteekkirakennus kaupungin keskeisen valtaväylän varrella.
Apteekkari Lippe Keskinen ei muista, että kukaan toinen apteekkari olisi hiljan rakennuttanut omaa uutta apteekkia.
– Kartoitin kaikki vaihtoehdot tarkkaan ennen rakentamispäätöstä. Mutta kun sopivia tiloja ei vain ollut eikä vanhoihin tiloihin voinut jäädä, rakentamispäätös syntyi, Keskinen kertoo.
Uusi apteekki avattiin maaliskuussa, vain runsas puoli vuotta rakentamisen aloittamisen jälkeen. Apteekkiin hankittiin robotti, aukioloaikoja pidennettiin ja henkilökuntaa palkattiin lisää.
– Moni pelkäsi, että kun otan apteekkiin robotin, henkilökunnan määrä vähenee. Todellisuudessa palkkasin neljä työntekijää lisää. Robotin avulla asiantuntijoidemme työaika käytetään nyt kokonaan asiakkaan palvelemiseen eikä tekniseen näpertelyyn.
Palkinnonjakotilanteessa Keskistä kiiteltiin positiivisesta yrittäjäasenteesta.
– Hullunrohkeuttahan tähän tarvittiin. Etenkin nyt, kun laman kourissa oikein kukaan ei uskalla tehdä mitään. Mutta päinvastoin, laman aikana pitää juuri uskaltaa investoida.
– Olisin kyllä katunut koko ikäni, jos en olisi tätä uskaltanut tehdä, hän toteaa.
Apteekki työllistää paikallisia emännistä rakentajiin
Uudessa apteekissa on nyt yhteensä 19 ihmistä töissä. Työntekijöiden viihtyvyydestä huolehtii oma apteekkiemäntä, joka kokkaa työporukalle lounaan päivittäin.
Apteekkiemäntä huolehtii myös asiakaskahvituksesta, apteekin siivouksesta ja pyykkäyksestä.
– Moni ulkoistaa tällaiset palvelut, mutta minä sisäistin. Näin apteekki tuo taas vähän lisää työpaikkoja paikkakunnalle.
Myös apteekin rakennusvaihe työllisti paikallisia. Suunnittelusta vastasi nivalalainen suunnittelija Alpo Hietala, joka hyödynsi mahdollisuuksien mukaan lähialueen firmoja työmaalla. Apteekin kalusteet rakensi seinäjokelainen Jewall.
– Luulen, että tämä uusi apteekki on houkutellut vieraspaikkakuntalaisia pysähtymään Oulaisissa muuallakin. Ja sen ovat muut yrittäjät varmasti pistäneet hyvällä merkille.
Farmaseuttinen asiantuntemus on apteekin tärkein anti
Oulaisten apteekki tarjoaa laajasti farmaseuttista erityisosaamista, kuten lääkehoidon arviointeja (LHA ja LHKA), yksilöllistä tupakastavieroitusta ja koneellista annosjakelua.
Keskinen uskoo, että tulevaisuudessa farmaseuttisen asiantuntemuksen arvo apteekin työssä nousee entistä tärkeämmäksi.
– Apteekin rooli on pitää ihmisestä kokonaisvaltaisesti huolta liiketoiminnan säännöillä.
Apteekissa työskentelee sydän-, astma-, diabetes-, ja savuttomuusyhdyshenkilö, jotka osaltaan rakentavat yhteistyötä muun terveydenhuollon kanssa entistä paremmaksi.
– Meille on tärkeää, että kukin työntekijä apteekkarista tekniseen työntekijään on oman tonttinsa asiantuntija ja kehittää sitä yhteistyössä muiden, myös apteekin ulkopuolisten kanssa mahdollisimman hyvin. Tahdomme näkyä ja vaikuttaa terveydenhuollossa ja yhteiskunnassa.
Apteekki kehittää parhaillaan toimintaansa kohti Liikkujan Apteekkia, ja myös Apteekin Terveyspisteen tuloon ollaan varauduttu jo rakennusvaiheessa.
– Apteekin Terveyspiste on vielä suunnitteluvaiheessa. Kartoitamme ensin kaupungin ja alueen ihmisten tarpeen, ja suunnittelemme sopivat palvelut sen jälkeen.
Omaa hyvinvointiaan Oulaisten apteekkilaiset kehittävät EU-hankkeessa, jossa selvitetään, miten työhyvinvointia kehittämällä voidaan parantaa työn tuottavuutta.
– Tämän pohjalta olemme käyneet kaikkien työnkuvat uudestaan läpi ja muokanneet niitä tarvittaessa.
Panostus uuteen näkyy jo: apteekin reseptuuri on kasvanut selvästi, ja palaute palvelusta on hyvää.
– Saamme positiivista palautetta niin asiakkailta kuin yhteistyökumppaneilta varsinkin terveydenhuollosta. Erityisesti aukioloajat ja palveluvalinnan selkeys ja monipuolisuus ovat saaneet kiitosta. Samaten henkilökuntani ystävällisyyttä, asiantuntemusta ja motivoituneisuutta kehutaan minulle paljon, Keskinen sanoo tyytyväisenä.
Takaisin