Osteoporoosia sairastavien neuvonta toteutuu huonosti
11.02.2020 10:13
Osteoporoosista ja sen hoidosta kaivataan lisää tietoa. Apteekit voisivat auttaa.
Osteoporoosia sairastavat eivät saa tarvitsemaansa tietoa sairaudesta tai riittävää ohjausta sen hoitoon. Luustoliiton kyselyssä näin kertoi valtaosa potilaista.
Vain kolmasosa vastaajista oli saanut tietoa liikunnan merkityksestä osteoporoosin hoidossa ja viidesosa ohjausta kaatumisten ehkäisemiseksi. Lähes 70 prosenttia vastasi, ettei ollut saanut ravitsemusohjausta. Kyselyyn vastasi lähes 800 osteoporoosia sairastavaa henkilöä.
Toiminnanjohtaja Ansa Holm Luustoliitosta kertoo yllättyneensä, että tilanne on oikeasti näin huono.
– Vastaajat olivat kuitenkin aika aktiivisia ihmisiä ja meidän jäsenkuntaamme. Miten mahtavat pärjätä muut noin 400 000 suomalaista, jotka sairastavat osteoporoosia?
Holm muistuttaa, että osteoporoosi on pitkäaikaissairaus, jonka omahoitoon tulisi sitoutua loppuelämäksi. Näin voidaan ehkäistä murtumia, jotka aiheuttavat paljon hoitokustannuksia ja inhimillistä kärsimystä.
Pahimmillaan lääkäri on vain kertonut potilaalle puhelimessa, että tämä voi hakea osteoporoosilääkkeet apteekista.
– Jos ihminen ei yhtään tiedä, mikä osteoporoosi on, hän ei ehkä hae lääkkeitä ollenkaan tai lopettaa niiden käytön kesken. Lisäksi lääkitys on tehotonta, jos siihen ei yhdistetä oikeanlaista ravitsemusta, liikuntaa, riittävää D-vitamiinin saantia ja kaatumisten ehkäisyä.
Ansa Holmin mukaan apteekeilla voi olla merkittävä rooli siinä, että osteoporoosia sairastavat saisivat riittävästi tietoa ja tukea sairautensa hoitoon. Neuvonta lähtee ihan perusasioista: luusto ei ole mikään kuollut tukiranka, vaan sen kuntoon voi oikeasti vaikuttaa.
– Luustoliitosta voi tilata apteekkeihin maksutonta neuvontamateriaalia postikulujen hinnalla. Asiakasta voi myös ohjata saamaan lisätietoa liiton jäsenyhdistyksistä sekä liikunta- ja omahoitoryhmistä, Holm vinkkaa.
Takaisin