Apteekkari
torstai 14.11.2019

Opioidikipulääke lisää keuhkokuumeen riskiä Alzheimerin tautia sairastavilla


INGIMAGE 05.06.2019 09:17

Keuhkokuumeen riski on noin 30 prosenttia suurempi kuin opioideja käyttämättömillä. Riski on suurin kahden ensimmäisen käyttökuukauden aikana.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan keuhkokuumeen riski oli suurin niillä, jotka käyttivät morfiinin kaltaisia vahvoja opioideja, kuten oksikodonia ja fentanyyliä. Riski oli kohonnut myös kodeiinia, tramadolia ja buprenorfiinia käyttävillä. Lisäksi riski kasvoi keskimääräisen käytetyn annoksen kasvaessa.

Opioidit heikentävät yskänrefleksiä ja hengityskeskuksen toimintaa sekä aiheuttavat väsymystä, mikä saattaa olla lisääntyneen keuhkokuumeen riskin taustalla.

Keuhkokuume on Alzheimerin tautia sairastavilla yleinen ongelma. Se voi johtaa sairaalahoitoon ja Alzheimerin tautia sairastavilla siihen liittyy suurempi kuolleisuus kuin muilla.

Opioidit ovat tärkeitä kovan kivun hoidossa myös muistisairailla, mutta lääkkeen aloitusannoksen on syytä olla matala.

Kivun tunnistaminen, syyn selvittäminen ja voimakkuuden arviointi on Alzheimerin tautia sairastavilla haastavaa sairauteen liittyvien kommunikointiongelmien vuoksi.

Kipua, kipulääkkeiden tarvetta ja niiden mahdollisia haittoja on arvioitava säännöllisesti. Jos opioidien tarvetta ei enää ole, käyttö on lopetettava asteittain.

Itä-Suomen yliopiston tutkimus on ensimmäinen, joka on selvittänyt opioidien yhteyttä keuhkokuumeen riskiin muistisairailla. Tulokset julkaistiin Journal of Alzheimer’s disease -lehdessä.

Artikkeli kuuluu suomalaisiin rekisteriaineistoihin perustuvaan MEDALZ-tutkimukseen. Tutkimuksessa seurattiin vuosina 2010–2011 Alzheimerin taudin diagnoosin saaneita opioideja käyttäneitä yli 5 600 henkilöä.

Takaisin