Medifon kasvaa voimakkaasti
30.11.2015 09:41
Apteekkareiden omistama tukkuliike muutti Apteekkariliiton suojista suurempiin toimitiloihin. Pääsyynä olivat lisätilan tarve, jakeluliikenteen kasvu ja APTEEKKI-tuotesarjan suosio.
Kun Mika Flink aloitti neljä vuotta sitten Medifonin toimitusjohtajana, yhtiö työllisti viisi henkeä ja apteekkitavaroiden varasto koostui muutamasta hyllystä.
Voimakkaasti kasvaneella yhtiöllä on nykyään parikymmentä kokoaikaista työntekijää, ja se joutui muuttamaan tilanpuutteen vuoksi Helsingin keskustasta Espooseen.
Logistisesti Medifon sijaitsee nyt optimaalisella paikalla: Turunväylän ja Kehä II:n risteyksestä on Keran juna-asemalle vain parisataa metriä.
Uusi varasto vastaa kasvaneeseen kysyntään. Lattiapinta-alaa noin 3 000 neliötä ja hallin katto yhdeksässä metrissä, joten varasto vetää yli 27 000 kuutiometriä tavaraa.
– Olemme saaneet perusliiketoiminnan sille mallille, joka neljä vuotta sitten asetettiin tavoitteeksi. Olen tyytyväinen kasvuun, mutta Medifonilla on edelleen paljon kasvunvaraa sekä jakeluliiketoiminnassa että private label -tuotesarjan osalta, Mika Flink sanoo.
Medifonilla myös lääketukkuoikeudet
Medifon on Apteekkariliiton kokonaan omistama apteekkitukku, joka jakelee noin 150 eri yrityksen tuotteita apteekkeihin.
Yhtiöllä on myös lääketukkuoikeudet: lokakuusta lähtien sen valikoimiin on kuulunut kaksi lääkevalmistetta.
Painopisteenä ovat edelleen apteekeissa myytävät vapaankaupan tuotteet, mutta lääketukkuoikeuksilla yhtiö pystyy palvelemaan kokonaisvaltaisesti sellaisia toimijoita, joilla on myös lääkkeeksi luokiteltavia valmisteita.
– Nykyisessä Suomen toimintaympäristössä laajaan lääkejakeluun ryhtyminen ei ole järkevää. Yksikanavajärjestelmä lääkejakelussa ei anna mahdollisuuksia aloittaa varteenotettavaa kilpailua, mutta Medifonilla on yllin kyllin tilaa nykyiselläkin toimintamallilla, Flink sanoo.
APTEEKKI-tuotesarjan myynti tuplaantuu vuosittain
Tukkutoiminnan lisäksi Medifon on onnistunut kasvattamaan oman private label -sarjansa myyntiä.
APTEEKKI-tuotesarja on pelkästään Apteekkariliiton jäsenapteekeista myytävä sarja, johon kuuluu jo noin 150 valmistetta, esimerkiksi ravintolisiä, haavanhoitotuotteita, niveltukia ja apuvälineitä.
– Tuotesarjan myynnissä vuosittainen kasvuvauhtimme on ollut kova, yli 100 prosenttia, eli olemme onnistuneet tuplaamaan myynnin vuosittain, Flink sanoo.
Tänä vuonna APTEEKKI-tuotteita myydään kuluttajahinnoilla mitattuna noin 4 miljoonalla eurolla. Se tarkoittaa, että keskimäärin jokainen Apteekkariliiton jäsenapteekki myy niitä noin 6 500 eurolla vuodessa.
Tämä vuosi oli Medifonille muutenkin hyvä: se toi syksyllä markkinoille kolme uutta, täysin innovatiivista tuotetta, mikä ei ole tyypillistä private label -sarjalle.
Nenäöljyt ovat myyneet hyvin, mutta vielä paremmin on ostettu flunssan hoitoon tarkoitettua kurkkusuihketta.
– Suihketta on myynnissä reilusti yli 500 apteekissa eli lähes jokaisessa Suomen apteekissa. Ensimmäinen tuotantoerä loppui kesken. Määrä, jota olimme suunnitelleet kahdeksi kuukaudeksi, meni kahdessa viikossa, vaikka flunssatuotteiden suurin sesonki on vielä edessä, Flink sanoo.
Tuotesarja tunnetaan apteekeissa jo melko hyvin, seuraavaksi Medifon keskittyykin sarjan kuluttajamarkkinointiin. Seuraavan uniikin tuotteensa se aikoo lanseerata kevään Apteekkaripäivillä.
Takaisin