Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan
19.12.2017 09:14
Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.
Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.
Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.
– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.
Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.
Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.
– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.
Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.
– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.
Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.
Takaisin