Apteekkari
lauantai 23.11.2024

Kuluttaja-asiamies määräsi kiellon Suomen Apteekille harhaanjohtavasta puhelinmarkkinoinnista


INGIMAGE 07.11.2017 12:10

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko. Sen langettaminen vaatii uuden oikeusprosessin.

Kuluttaja-asiamies on kieltänyt puhelinmarkkinointia harjoittavaa Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:tä käyttämästä apteekki-sanaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaanjohtavalla tavalla.

Yritys ei saa käyttää itsestään ilmaisua Suomen Apteekki, Suomen Apteekkiyhtiöt tai muuta sanan apteekki sisältävää ilmaisua, ellei markkinointipuhelussa yksiselitteisesti ja selvästi ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla kerrota kuluttajalle, että kysymys ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko.

Suomen Apteekki on myynyt puhelimitse esimerkiksi Kiinassa tehtyjä vitamiineja, ja myyntiä on kuvattu aggressiiviseksi.

Kuluttajat ovat myös luulleet, että myyntipuhelu tulee oikeasta apteekista. Yritys on myös lähettänyt tuotteita ja laskuja ilman, että tilausta on tehty.

Yritys uhmasi viranomaismääräyksiä pitkään

Kuluttaja-asiamies edellytti jo viime syksynä, että Suomen Apteekkiyhtiöt luopuu käyttämästä apteekki-sanan sisältävää markkinointinimeä tai muuten apteekki-sanaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaanjohtavalla.

Suomen Apteekkiyhtiöt ilmoitti tuolloin, että se ei suostu kuluttaja-asiamiehen vaatimukseen ja kiisti kuluttaja-asiamiehen näkemyksen yhtiön markkinoinnin kuluttajansuojalain vastaisuudesta.

Koska yhtiö ei antanut kuluttaja-asiamiehen edellyttämää sitoumusta, saattoi kuluttaja-asiamies maaliskuussa 2017 asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi.

Markkinaoikeuden valmistelussa lokakuussa 2017 kuluttaja-asiamies täsmensi kieltovaatimusta koskemaan puhelinmarkkinointia.

Suomen Apteekkiyhtiöt ilmoitti tämän jälkeen ottavansakin vastaan kuluttaja-asiamiehen kiellon, jonka jälkeen kuluttaja-asiamies perui markkinaoikeushakemuksen.

Uhkasakon langettaminen on pitkä prosessi

Jos Suomen Apteekkiyhtiöt jatkaa lainvastaista menettelyä kieltopäätöksestä huolimatta, voidaan 100 000 euron uhkasakko hakea markkinaoikeudesta maksuunpanoon.

Kyse on pitkästä prosessista, sillä se edellyttää sitä, että viranomaisten on ensin pyydettävä myyntipuheluiden nauhoitteita kuultavakseen. Viranomaiset voivat tehdä näin omasta aloitteestaan.

Mikäli niissä ilmenee kiellon vastaista toimintaa, kuluttaja-asiamies voi viedä asian markkinaoikeuteen.

Oikeusprosessi uhkasakon langettamiseksi voi kestää pitkään.

Uhkasakko koskee vain harhaanjohtavaa markkinointia. Yrityksen on myös valitettu lähettävän tuotteita ja laskuja ilman tilauksia, mutta tätä toimintaa uhkasakko ei koske.

Kuluttajalehti uutisoi elokuussa, että yli 80 ihmistä oli ollut kuluttajaneuvontaan yhteydessä Suomen Apteekin puhelinmyynnin takia pelkästään alkuvuoden aikana.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä sähköisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle tai puhelimitse 029 553 6901.

Takaisin

Kommentit (5)

Apteekkarilehden toimitus

Ehkä hyvä muistaa, että Kuluttajalehti uutisoi elokuussa, että yli 80 ihmistä oli ollut kuluttajaneuvontaan yhteydessä Suomen Apteekin puhelinmyynnin takia pelkästään alkuvuoden aikana.

http://www.apteekkari.fi/uutiset/valeapteekki-jatkaa-toimintaansa-alkuvuodesta-yli-80-valitusta-kuluttajaneuvontaan.html

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä sähköisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle tai puhelimitse 029 553 6901.

Antti Haikarainen

Arvoisat apteekkarit.

Tässä ei ole kyse siitä kenellä on minkäkinlainen henkilökunta. Meilläkin on töissä vitamiineja markkinoimassa useita terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joilla on luonnollisesti ravintolisä myyntiin todella hyvä osaaminen.

Kuten farmaseutin koulutuksen saaneita tai sairaanhoitajia.

Oleellista tässä asiassa on se, että apteekkarit ovat perustaneet osakeyhtiöitä markkinoimaan mm. ravintolisiä internetissä tai apteekkimyymälöissä. Näitä yhtiöitä omistamat ja hallinnoivat muutkin henkilöt kuin apteekkarit eikä näillä yhtiöillä ole mitään lääkkeiden myyntilupia tai erityisasemaa kuten virallisilla apteekeilla nykylainsäädännön puitteissa on.

Nämä yhtiöt eivät tosiasiassa eroa mitenkään Suomen Apteekista.

Kyse on vapaasta kilpailusta sillä apteekki-sanaa ei ole suojattu. Apteekkarit itse sekä apteekkarien puolisot ja lapset hyödyntävät samoin sanaa-apteekki ravintolisä markkinoinnissa näiden apteekki-sanalla markkinoivien osakeyhtiöiden kautta.

Teidän hurskastelu asiassa on aivan turhaa sillä itse toimitte aivan samoin kuin Suomen Apteekki - omilla ja lähipiirin osakeyhtiöillänne. Voitte itse katsoa mitä tuotteita Suomen Apteekin sivuilla on myynnissä ja verrata niitä omien vastaavien yhtiöiden hintatasoon täysin samalla tuotteella. Huomaatte eron varmasti.

Minä odotan ja toivon, että tässä maassa lait muuttuvat ja lääkkeiden kuluttajajakelu tuodaan normaalin yritysten välisen kilpailun piiriin niinkuin lähes kaikkialla muuallakin läntisessä maailmassa.

Se ei poista tarvetta korkeasti koulutetuille terveydenhuollon ammattihenkilöille lääkkeiden jakelussa eikä vähennä toiminan tärkeyttä tai vastuullisuutta yhtään.

Suomen Apteekkilla on nyt tässä asiassa vapaustaiselijan osa.

Toinen apteekkilainen

Loistavaa, voinkin samalla ideologialla perustaa esim. Suomen asianajajat-yhtiön ja ruveta soittelemaan ihmisille tarjoten asianajopalveluita vailla minkäänlaista tutkintoa tai kokemusta. Tilanteen kärjistyessä liiton puolesta voinkin syyttää Suomen asianajajien liittoa monopoliasemasta, mustamaalaamisesta ja kampittamisesta... vieläpä ihan kirkkain silmin.

Apteekkilainen

Antti,

Sanoilla on merkitystä. Sana apteekki herättää mielikuvan tieteelliseen tutkimukseen perustuvasta ihmisten auttamisesta ja vastuullisesta terveydenhuollosta. Apteekissa korkeasti koulutetut farmaseutit ja proviisorit auttavat ihmisiä näistä lähtökohdista.

On mielestäni perusteltua, ettei kuka tahansa saa markkinoida palveluaan vaikkapa sähköasentajan, lääkärin tai insinöörin tekemäksi jos heillä ei todellisuudessa ole kyseisiä tutkintoja. Siitä tässä on kyse: Harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Suomessa on satoja yksityisiä apteekkeja, miten se on monopoli? Oletko laskenut kuinka monta puhelinoperaattoria meillä on? Entäs ruokakauppaketjua? Mistähän päästä meidän kannattaisi aloittaa monopolien purkaminen?

Antti Haikarainen

Tämä asia on nyt todellisuudessa loppuunkäsitelty. Apteekki-sanaa eivät apteekkarien osakeyhtiöt omista millään etuoikeudella. Huomionarvoista on, että Suomen Apteekki ei vastustanut kuluttaja-asiamiehen kieltoa sillä kielto teksti on sallimus käyttää sanaa apteekki- markkinoinnissa ja Suomen Apteekki on toiminut kiellon mukaisella tavalla.

Apteekkarit voivat uskoa, että jokaisessa myyntipuhelussa tuodaan jatkossa esiin, että Suomen Apteekki ei ole osa apteekkarien kartellia.

Väitteet agressiivisesta markkinoinnista ovat virheellisiä. Suomen Apteekilla on yli 100 tuhatta asiakasta. Tälläistä asiakasmäärää olisi täysin mahdotonta saavuttaa jos olisimme toimineet niinkuin apteekkariliitto väittää Suomen Apteekin toimineen.

Mitä jos apteekkarit alkaisivat keskittymään kilpailijoiden kampittamisen ja mustamaalaamisen sijaan ihan vain kilpailemaan rehellisesti. Ainiin. Ettehän te sitä osaa koska teidän monopolin takia teidän ei tarvitse kilpailla.

Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.