Hervannan apteekkipalvelut lisääntyivät - uudessa apteekissa testataan noutoautomaattia ja mobiilireseptiä
28.02.2018 12:00
Tampereen Hervannan Bonusapteekki aloitti toimintansa marraskuun puolivälissä. Se toimi aiemmin Tampereen rautatieaseman vieressä Apteekkimaailma-nimisenä apteekkina.
Fimea höllensi Tampereen apteekkien aluerajauksia muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen keskustan alueelta on muuttanut pois kolme apteekkia keskustan ulkopuolelle.
Yksi apteekeista on Tampereen Hervannan Bonusapteekki, joka aloitti toimintansa marraskuun puolivälissä. Se toimi aiemmin Tampereen rautatieaseman vieressä Apteekkimaailma-nimisenä apteekkina.
Apteekin tilat Hervannan kauppakeskuksessa muotoiltiin tuoreen apteekkarin Helena Jalosen toiveiden mukaiseksi raakatilasta. Asiakastilat on maksimoitu ja takatilat tehty tiiviiksi.
Terveydenhoitoon on varattu oma hoitohuone, kosmetologipalveluita annetaan toisessa hoitohuoneessa.
Apteekin palveluita löytyy myös kauppakeskuksen tiloista, jonne on sijoitettu noutoautomaatti.
- Asiakas voi noutaa sieltä apteekista tilaamansa tai jostain syystä apteekkikäynnillä saamatta jääneen tuotteen jonottamatta, Jalonen kertoo.
Apteekissa testataan myös uutta palvelua, mobiiliresepti-sovellusta. Asiakas voi skannata reseptin potilasohjeen viivakoodin ja valita apteekin, josta haluaa lääkkeen noutaa.
– Apteekki kerää lääkkeet valmiiksi asiakasta varten ja lähettää vahvistusviestin puhelinnumeroon varauksen ollessa valmis, jolloin asiakaspalvelu nopeutuu lääkkeitä noudettaessa, Jalonen kertoo.
Palvelua ei ole toistaiseksi juuri käytetty – mutta eipä sitä toisaalta ole vielä ehditty markkinoidakaan.
Jaloselle on kuitenkin tärkeää, että apteekki on kehityksen kärjessä, siksi hankkeeseen on lähdetty mukaan.
Palvelut vastaavat asiakaskunnan tarpeisiin
Apteekin läheisyydessä toimii Tampereen Teknillinen yliopisto, runsaasti teknologiayrityksiä ja Poliisiammattikorkeakoulu.
Asiakaskunta ja sen tarpeet ovat siis hyvin erilaista kuin Jalosen edellisessä työpaikassa, Ylöjärven apteekissa.
– Meillä on asiakkaina miehiä, maahanmuuttajia ja opiskelijoita varmasti keskimääräistä enemmän, ja moni asiakas on
myös vegaani, ja sekin täytyy ottaa valikoimassa huomioon, Jalonen kuvailee.
Apteekki palvelee hervantalaisia joka päivä pitkään. Farmaseuttisesta asiakaspalvelusta huolehtii apteekkarin lisäksi proviisori ja seitsemän farmaseuttia, muuta asiakaspalvelua täydentävät tekniset työntekijät.
Suurin osa työntekijöistä siirtyi vanhoina työntekijöinä vanhasta apteekista, uusia työntekijöitä palkattiin kaksi.
Jotta asiakaspalvelun laatu säilyy priimana, Jalonen haluaa pitää henkilökunnastaan mahdollisimman hyvää huolta.
– Siksi esimerkiksi kaikki työpisteemme ovat sähköisesti säädettäviä kunkin ergonomiaan sopivaksi. Kun henkilökunta voi hyvin, apteekki voi hyvin, Jalonen tiivistää.
Hyvinvointia lisää myös asiakkailta saatu palaute.
– Hervantalaiset ovat ylpeitä omasta alueestaan ja haluavat tänne lisää palveluita, Jalonen toteaa tyytyväisenä.
Takaisin