Henkilökohtaiset syyt ratkaisivat – lääketeollisuuden päällikkö alkoi valmistaa kosmetiikkaa itse
18.12.2017 09:04
Kosmetiikan säilöntä- ja apuaineille herkistyminen kasvattaa luonnonkosmetiikan kysyntää. Suomeen on syntynyt muutamassa vuodessa kymmeniä luonnonkosmetiikan pienyrityksiä.
Kutinaa, punoitusta, ärsytystä. Kymmenen vuotta sitten Anni Linnavirta tuskaili ihonsa kanssa. Hän oli allergisoitunut kosmetiikan säilöntä- ja apuaineille niin pahasti, että iho punoitti ja kasvot olivat jatkuvasti turvoksissa.
Linnavirta työskenteli lääketeollisuudessa tuote- ja markkinointipäällikkönä. Hän alkoi tutkia kosmetiikan sisältöjä ja huomasi, että monet synteettisen kosmetiikan raaka-aineet eivät ole hyväksi ihmiselle.
Oireet helpottivat, kun hän löysi luonnonkosmetiikan. Koska luonnonkosmetiikkaa sai Suomesta huonosti, Linnavirta aikoi ryhtyä itse maahantuojaksi.
Hän kävi tutustumassa Englannin ja Saksan nimekkäisiin luonnonkosmetiikkasarjoihin, mutta tehdasvierailuilla testatut tuotteet saivat kasvot lehahtamaan punaisiksi.
– En voinut alkaa tuoda Suomeen sellaista sarjaa, jota en itse voinut käyttää! Keski-Euroopassa käytetään luonnonkosmetiikassa vahvojakin yrttejä, jotka voivat herkistää ja allergisoida, hän kertoo.
Linnavirta päätti valmistaa kosmetiikkaa itse.
Nyrkkipajasta 20 hengen perheyritykseksi
Linnavirta opiskeli kemian perusteita Helsingin yliopistossa ja perehtyi kosmetiikan valmistukeen kursseilla Australiassa, Englannissa ja Pohjois-Amerikassa.
Vuonna 2012 hän perusti Naviterin, vuokrasi pienet toimitilat Helsingin Herttoniemestä ja alkoi kehitellä kasvipohjaisia kauneudenhoitotuotteita.
Kymmenen litran kattiloissa syntyi Naviterin ensimmäinen tuote, herkän ihon mustaherukkavoide.
Yhden naisen nyrkkipaja on kasvanut viidessä vuodessa 20 henkeä työllistäväksi perheyritykseksi. Sen kolmessa tuotesarjassa on yhteensä yli 230 tuotetta kasvojen, vartalon ja hiusten hoitoon.
Naviter toimii tukkuna, joka ei myy tuotteita ei suoraan kuluttajille, vaan kauneushoitoloiden, apteekkien ja pian myös kampaamoiden kautta. Atopik-sarja tuli apteekkimyyntiin tänä keväänä.
– Ammattilaiset osaavat neuvoa käytössä ja ymmärtävät, mikä lisäarvo esimerkiksi hyvillä ihonhoitotuotteilla on lääkehoitojen tukea, Linnavirta sanoo.
Raaka-aineista 95–100 prosenttia on luonnollista alkuperää. Tuotteissa käytetään muun muassa mustikkaa, vadelmaa, mustaherukkaa, karpaloa ja tyrniä, kauraa, kuusenkerkkää, ruusujuurta, väinönputkea ja voikukkaa.
Naviterin liikevaihto on kasvanut vuosittain noin 60 prosenttia. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 1,8 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 10 prosenttia.
Läpinäkyvyys on osa liikeideaa
Vuonna 2014 perustetun Olivia Klein -kosmetiikkayrityksen tarina alkoi kuten Naviterin – ja monen muun luonnonkosmetiikkayrityksen. Henkilökohtaiseen iho-ongelmaan ei löytynyt valmista ratkaisua.
Tuotesarjan kehittely alkoi seitsemän vuotta sitten, kun työssään liki kaikelle kosmetiikalle herkistynyt atoopikko ja allergikko kyllästyi jatkuvaan rasvauskierteeseen.
– Kun ymmärsin, etten ole ainoa, joka taistelee samojen ongelmien parissa päivittäin, päätin tehdä asialle jotain, Olivia Klein kertoo.
Olivia Kleinin nimeä kantavaan valikoimaan kuuluu 33 tuotetta kasvojen, vartalon ja hiusten hoitoon. Tuotteet pyritään tekemään puhtaiksi ympäristölle: ne eivät aiheuta vahinkoa maaperälle, eläimille tai vesistöille.
Tuotteet ovat pakattu läpinäkyviin, kierrätettäviin PET-muovipulloihin, ja läpinäkyvyys on myös osa liikeideaa. Kaikki raaka-aineet ja mahdolliset allergeenit on lueteltu ja esitelty yrityksen verkkosivuilla.
Hajusteettomat ja väriaineettomat valmisteet on tehty pääasiassa luontoperäisistä ja luomuviljellyistä ainesosista. Mukana on muun muassa mustikka-, karpalo-, kauranverso- ja kehäkukkauutetta sekä eksoottisempia aineita, kuten granaattiomenan siemenuutetta.
– Tuotteiden jokaisella ainesosalla on funktio, eikä niihin ole lisätty mitään tuoksun tai ulkonäön vuoksi, Klein sanoo.
Kleinin tuotteita myydään Suomen lisäksi Saksassa. Yritys työllistää neljä työntekijää.
Kasvunvaraa on valtavasti
Luonnokosmetiikan suosio on luonut Suomeen muutamassa vuodessa kymmeniä Naviterin ja Olivia Kleinin kaltaisia pienyrityksiä.
Vuonna 2006 perustetussa Pro Luonnonkosmetiikkayhdistyksessä oli alun perin vain kuusi jäsentä. Nyt siihen kuuluu jo nelisenkymmentä yritystä.
Valmistajien ja maahantuojien tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä luonnonkosmetiikan kysynnän odotetaan kasvavan.
– Kosmetiikan sisältö kiinnostaa ihmisiä samalla tavalla kuin he haluavat tietää syömänsä ruoan alkuperän. Oikeista porkkanoista tehty porkkanakeitto maistuu erilaiselta kuin mauton liemi, johon on lisätty synteettistä porkkanan tuoksua ja porkkanamaista tuntua, perustelee Linnavirta.
Suomessa myynti on kuitenkin vielä alle prosentin luokkaa kosmetiikan noin 860 miljoonan euron kokonaismyynnistä.
Linnavirta uskoo, että Suomessakin tullaan pääsemään Keski-Euroopan lukuihin. Ranska, Italia ja ennen kaikkea Saksa ovat luonnonkosmetiikan suurmaita. Saksassa luonnonkosmetiikan markkinoiden arvo on yli miljardi euroa.
– Olen aivan varma siitä, että tulevaisuudessa kaikesta Suomessakin myydystä kosmetiikasta yli 10 prosenttia on luonnonkosmetiikkaa. Me odotamme suurta kasvua erityisesti apteekeista ja kampaamopuolelta.
Naviter on tuomassa markkinoille uutuutena luonnonmukaisia aurinkosuojatuotteita sekä kampaamokäyttöön luonnonmukaisia hiusvärejä.
Luonnonkosmetiikasta globaali vientituote
Naviterin tavoitteena on viedä tuotteita ulkomaille, ensivaiheessa Suomen lähialueille. Linnavirran mukaan puhtaasta kosmetiikasta ja arktisista marjoista ollaan kiinnostuneita Aasiassa asti.
– Luonnonkosmetiikasta voi tulla Suomelle globaali vientituote. Se vaatisi rahan lisäksi kunnon strategian ja paikallismarkkinoiden tuntemuksen. Suomen kansantalouden kannalta olisi tärkeää, että täältä ei myytäisi pelkkiä marjoja, vaan jalostettuja lopputuotteita.
Naviter aikoo lähteä maailmanvalloitukseen hallitusti ja maltillisesti. Yrityksellä on Helsingin Herttoniemessä 1 500 neliön toimitilat, joissa toimintaa pystytään laajentamaan vielä jonkin aikaa.
Takaisin