Farmasianopiskelija menestyy ongelmalähtöisellä opiskelulla
30.06.2011 09:30
Opiskelutavat ennustavat opintomenestystä selviää tuoreesta opintopsykologi Juha Niemisen väitöstutkimuksesta.
Nieminen tutki farmasian opiskelijoita ensimmäisenä ja kolmantena opiskeluvuonna. Hänen mukaan opiskelijat voidaan jakaa opiskelun suhteen kahteen ryhmään: opiskelussaan ymmärtämiseen pyrkiviin ja pelkästään muistamiseen pyrkiviin.
Ne joiden opiskelu pohjautuu ymmärtämiseen ja ryhmätyöskentelyyn menestyvät paremmin tenteissä. Tällaisia opiskelijoita löytyy erityisesti proviisoriopiskelijoista.
Farmaseutiksi aikovat tuntuvat suosivan proviisoriksi aikovia useammin muistamiseen tähtäävää opiskelutyyliä.
Nieminen pitää havaitsemaansa jakoa ymmärrettävänä, koska farmaseuttiopiskelijat opiskelevat selkeästi ammattia varten, kun taas proviisoriopiskelija saattaa tähdätä tutkijaksi.
Hän on kuitenkin sitä mieltä, että ymmärtämiseen suuntautuvasta opiskelusta voisi olla apua farmasian opiskelijalle ammatti-identiteettinsä löytämisessä.
– Farmaseutin ammattiylpeyden pitäisi kummuta oivalluksesta, että osaa soveltaa ja muokata itsellään olevaa tietoa neuvoessaan asiakkaita. Jos kokee, että työ on pelkkää lääkkeiden käyttöohjeiden luettelemista, se muuttuu nopeasti merkityksettömäksi ja tylsäksi. (MS)
Lue aiheesta lisää 1.7. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.