Digisatsaus kannatti
26.03.2014 08:17
Terveysportti tunnetaan terveydenhuollon tärkeimpänä tietolähteenä, mutta vielä 15 vuotta sitten se oli idea, jonka toteuttamisesta kukaan ei halunnut maksaa.
Viime vuosituhannen lopulla lääketieteen tohtori Pekka Mustonen kehitteli työkavereidensa kanssa ajatusta Terveysportti-portaalista, josta terveydenhuollon ammattilaiset löytäisivät luotettavaa, riippumatonta ja ajantasaista tietoa helpommin kuin painotuotteista.
Idea kiinnosti terveydenhoitoalaa, mutta kukaan ei ollut halukas maksamaan toteutuksesta. Kustannus Oy Duodecim päätti silti tehdä digisatsauksen toimitusjohtaja Mustosen johdolla.
Terveysportti veti kustannusyhtiön ensin tappiolle, mutta tilanne muuttui, kun yhtiö sai kaikki kunnat ja sairaanhoitopiirit asiakkaikseen.
Vaikka moni muu kustantamo painii tänä päivänä taloudellisten vaikeuksien kanssa, Duodecimilla menee hyvin osittain juuri siitä syystä, että yhtiön liikevaihdosta noin 80 prosenttia tulee sähköiseltä puolelta.
- Uutta lääketieteellistä tutkimustietoa tarjoaville sovelluksille, tietokannoille ja kirjoille riittää aina lukijoita, sanoo Mustonen.
Pekka Mustonen uskoo vahvasti, että tulevaisuudessa osa terveydenhuollosta siirtyy sähköiseen asiointiin. Duodecim on satsannut tähän kehittämällä uusia sähköisiä sovelluksia terveydenhuollon käyttöön ja suomalaisten omahoidon tukemiseksi.
ERJA ELO
Lue lisää tällä viikolla ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.