Apteekkien sairaanhoitajilta apua nopeasti
06.04.2016 10:00
Pikaklinikat ovat yksi Yhdysvaltojen nopeimmin kasvavista terveydenhuollon palveluista.
San Franciscon lentokentän läheisyydessä sijaitsevassa Burlingamessa levittyy samanlainen ostosalue kuin tuhansissa amerikkalaislähiöissä.
Sellaisesta löytyy yleensä jompikumpi maan suurimmista apteekkiketjuista, Walgreens tai CSV. Molemmat toimivat maan tapaan myös päivittäisruokakauppoina.
Erityistä Burlingamen CSV:n apteekissa on sen yhteydessä toimiva Minute Clinic -pikaklinikka. Sen tarjoama palvelu on yksi Yhdysvaltojen nopeimmin kasvavista terveydenhuollon alueista.
Apteekeilla jo toista tuhatta pikaklinikkaa
Yhdysvalloissa käynnistyi perusterveydenhuollon pikaklinikkabuumi 2000-luvun puolivälissä.
Klinikat tarjoavat nopeaa palvelua pienissä terveysongelmissa, ja niihin voi yleensä saapua ilman ajanvarausta.
Lääkäripalveluita tarjoavia klinikoita on jo 7000, ja apteekkien kylkiin on noussut toista tuhatta sairaanhoitajavetoista pikaklinikkaa.
Vuonna 2006 klinikoilla oli 1,5 miljoonaa asiakasta. Nyt heitä on jo 10,5 miljoonaa. Alan liiketoiminta on kasvanut 14,5 miljardiin, ja siihen satsaavat niin pääomasijoittajat kuin pörssi.
Kun pikaklinikkatoiminta lähti käyntiin, perinteisten lääkäripalvelujen tarjoajat epäilivät sitä voimakkaasti.
Mutta asiakkaat ovat äänestäneet jaloillaan.
Tavoitteena kaksi asiakasta tunnissa
Burlingamen apteekin pieneen kolmen hengen odotustilaan voi istahtaa, kun on kirjannut itsensä läsnäolevaksi käytävässä olevalla päätteellä. Järjestelmä lähettää tekstiviestin oman vuoron lähestyessä.
Sairaanhoitaja Alaina Staiger saapuu lounaalta ja kutsuu seuraavan potilaan sisään.
Staiger on tänään hoitanut jo yhden pintahaavan, kurkkukipupotilaan ja kolesterolimittauksen.
Tavoitteena on hoitaa kaksi asiakasta tunnissa. Klinikka avautuu vasta kello 10, sillä suurin kysyntä ajoittuu iltapäivään.
Staigerilla on tarkat ohjeet siihen, millaisia vaivoja hän saa itse ratkoa ja mitkä lähetetään eteenpäin.
Yhdysvalloissa vastuukysymykset ovat ankaria. Tarvittaessa hän ottaa video- tai puhelinyhteyden lääkäriin tai ohjaa potilaan eteenpäin.
Apteekin henkilöstön kanssa hän keskustelee tiuhaan.
– Minulle on työssäni valtavasti hyötyä heidän osaamisestaan.
Staiger ei saa antaa potilailleen mitään neuvoja itsehoitolääkkeistä. Hän saa määrätä vain tiettyjä reseptilääkkeitä, mutta ei lainkaan PKV-lääkkeitä.
Keskimääräinen käynti kestää 20 minuuttia. Steiger rekisteröi asiakkaan klinikkaketjun asiakastietojärjestelmään ja kyselee hänen terveyshistoriastaan. Sen jälkeen siirrytään itse asiaan.
– Asiakkaat ovat hurjan tyytyväisiä yhteispalveluun. Nopeimmillaan kaikki on hoidettu vartissa, Staiger kertoo.
Hän uskoo, että myös lääkärit arvostavat pikaklinikoiden työtä.
– Vapautamme lääkäreitä rutiinityöstä. Potilaat taas tykkäävät, koska lääkäriin joutuu jonottamaan, eivätkä he halua odottaa kolmea päivää.
Apteekit kehittävät telelääketieteen palveluita
Apteekkiketjuissa ja niiden pikaklinikoilla hyödynnetään myös Yhdysvaltain toista suurta buumia, telelääketiedettä.
Apteekkiketjujätti Walgreens on rakentanut maan johtavan telelääketieteen palveluiden tarjoajan MDLiven kanssa sovelluksen, jonka avulla apteekin verkkosivujen käyttäjä saa helposti yhteyden luotettavaan etälääkäriin.
Kyse on ensimmäisestä palvelusta laatuaan, ja palvelu on toistaiseksi tarjolla vasta Kaliforniassa ja Michiganissa.
Asiakkaat voivat kuitenkin chatata apteekin verkkosivuilla farmasian ammattilaisen kanssa jo ympäri vuorokauden.
CVS on lyönyt hynttyyt yhteen sen sijaan kolmen etälääkäripalveluita tuottavan startup-yrityksen, Teladocin, Better Doctor ja American Wellin kanssa.
CVS:n pikaklinikoiden kautta ohjataan potilaita etälääkäreiden luokse, ja etälääkärit puolestaan kehottavat tarvittaessa potilaitaan kääntymään pikaklinikoiden puoleen esimerkiksi rokotuksia varten.
Telelääketieteen ennakoidaan tuovan erityisesti ratkaisuja yli 65-vuotiaiden ikäryhmälle pitkäaikaissairauksien kuten sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen, syövän sekä ylilihavuuden hoidossa ja seurannassa.
Yhdysvalloissa telelääketieteen ja pikaklinikoiden toivotaan tuovan helpotusta maan sairaaloiden ruuhkaisiin ensiapuihin, jonne ihmiset yhä hakeutuvat herkästi pienten vaivojen kanssa.
Voi olla, että pitkällä aikavälillä Staigerin vastaanottoaula tyhjenee. Sen sijaan hän konsultoi asiakkaitaan kotitoimistosta puhelimella, pikaviestimillä ja videolla.
Toistaiseksi asiakkaita kuitenkin riittää.
Lue aiheesta lisää 7.4. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Takaisin