Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa
25.03.2019 09:39
Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.
Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.
Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.
– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.
Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.
Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta
Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.
Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.
Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.
– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.
Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.
Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.
Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.
Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >
Takaisin