Apteekin virtuaalihylly vapauttaa aikaa asiakkaiden palveluun
12.06.2015 08:53
Nurmijärven Seitsemän Veljeksen apteekissa on otettu käyttöön ensimmäisenä Suomessa uudenlainen apteekkirobotti – virtuaalinen hylly.
Uudessa palvelukonseptissa apteekkiin tuleva asiakas voi selata yksin tai yhdessä farmaseutin kanssa suuren taulutelevision kokoiselta kosketusnäytöltä satojen kosmeettisten ihonhoitotuotteiden tietoja.
Selaamisen voi aloittaa vaikkapa ihotyypeittäin sen perusteella, onko iho pintakuiva vai rasvainen. Tuotteet tulevat loogisesti järjestettyinä asiakkaan silmien eteen. Pakkauksien pienellä präntätyt valmistetiedot saa näkyviin koko ruudun leveydeltä.
Sopivan tuotteen löydyttyä farmaseutti tilaa sen apteekkirobotista sinne, missä asiakas on: itse-hoitopuolelle, reseptitiskille tai suoraan kassalle.
– Virtuaalihylly on logistiikkaratkaisu, joka tukee ammattiapteekin pyörittämistä. Se vapauttaa aikaa ammatillisesti korkeatasoiseen asiakaspalveluun, kun farmaseuttien ei tarvitse juosta ympäri apteekkia etsimässä tavaroita, kertoo apteekkari Eeva Teräsalmi.
Kaikki hyllyt olisi mahdollista korvata
Teräsalmi on laitevalmistaja Carefusionin kehittämään hyllyyn erittäin tyytyväinen. Apteekkirobottiin mahtuu valtava määrä harvinaisiakin kosmetiikkatuotteita, joita ei normaalisti kannattaisi pitää hyllyssä. Vapautunut hyllytila on täytetty testereillä.
Teräsalmi yritti rakentaa virtuaalihyllyä apteekkiinsa jo vuosia sitten, mutta tuolloin hän kohtasi teknisiä hankaluuksia. Langattomat verkot toimivat nyt hyvin, kosketusnäyttöjen hinnat ovat pudonneet huomattavasti ja apteekilla on valmiina verkkokauppaa varten kootut tuotetiedot.
Tällä hetkellä virtuaalihyllyssä on ainoastaan kosmeettisia ihonhoitotuotteita. Koska yhteen virtuaalihyllyyn mahtuu rajaton määrä tuotteita, aikoo Teräsalmi lisätä valikoimaan pikkuhiljaa yleisiä kauppatavaroita ja itsehoitovalmisteita.
Teoriassa kaikki apteekin hyllyt olisi mahdollista korvata virtuaalihyllyillä. Jäljelle jäisi vain show room, jossa tuotteita olisi mahdollista kosketella ja testata. Tämä helpottaisi huomattavasti tavaralogistiikkaa.
– Apteekeissa kuluu valtavasti aikaa siihen, kun tukusta tulevia tavaroita järjestellään hyllyihin. Siitä pitäisi päästä eroon. Tavoitteeni on, että tavaroihin kosketaan vain kaksi kertaa: silloin kun henkilökunta syöttää ne apteekkirobottiin ja kun asiakas maksaa ne kassalla. Sillä välin henkilökunta voi keskittyä olennaiseen eli asiakkaiden palvelemiseen, Teräsalmi sanoo.
Takaisin