Apteekeilla positiivisia kokemuksia opioidikorvaushoidosta
24.04.2013 09:11
Suomalaisilla apteekeilla on enimmäkseen positiivisia kokemuksia opioidikorvaushoitopotilaiden palvelemisesta, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus.
Tutkimukseen osallistuneista 64 apteekeista vain joka neljäs oli kohdannut palvelussa ongelmia. Yleisimpiä ongelmia olivat lääkkeiden hakeminen väärään aikaan ja epäselvyydet resepteissä tai maksusitoumuksissa.
Yhteistyö hoitavan tahon kanssa koettiin sujuvaksi tai melko sujuvaksi kaikissa apteekeissa.
Kuitenkin 80 prosenttia vastaajista koki, että korvaushoitolääkkeen apteekkijakelussa olisi myös kehitettävää. Kehittämiskohteita olivat esimerkiksi rahallinen korvaus apteekeille ja lisäkoulutus apteekkien henkilökunnalle.
Korvaushoitolääkkeen toimitus Suomen apteekista on yhä pienimuotoista. Apteekista lääkkeensä hakee vain joka kymmenes opioidikorvaushoitoa käyttävä potilas.
Esimerkiksi Australiassa ja Isossa-Britanniassa apteekeilla on merkittävämpi rooli korvaushoitopotilaiden hoidossa. Niissä apteekit ovat mukana hoidonseurannassa ja valvovat lääkkeiden ottoa.
Korvaushoitolääkkeenä käytettävän Suboxonen toimittaminen apteekeista on ollut Suomessa mahdollista vuodesta 2008 alkaen.
Itä-Suomen yliopiston Farmasian laitoksen tutkimus on ensimmäinen, jossa selvitettiin korvaushoidon toteuttamisen laajuutta ja apteekkien kokemuksia. Tutkimus julkaistiin International Journal of Drug Policy -lehden huhtikuun numerossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella korvaushoitolääkkeen apteekkijakelua voidaan harkita laajennettavan tulevaisuudessa.
ERJA ELO
Takaisin