Apteekkari
keskiviikko 27.11.2024

Anteeksipyyntö unohtuu turhan usein


TIINA KUOSA 21.05.2010 10:34

Potilas odottaa anteeksipyyntöä haittatapahtuman sattuessa, muistuttaa THL:n kehittämispäällikkö Pia Maria Jonsson.

- Suomalainen potilasturvallisuusstrategia painottaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Avoimuuteen kuuluu myös anteeksipyyntö ja haittaan johtaneiden tapahtumien kertominen potilaalle, Jonsson muistutti lääketieteen toimittajien seminaarissa Haminassa torstaina. Tutkimusten mukaan anteeksipyyntö unohdetaan turhan usein.

Vuoteen 2013 ulottuvassa potilasturvallisuusstrategiassa potilaita kannustetaan myös aktiivisesti ottamaan asia puheeksi, jos epäilee haittatapahtumaa. Tavoitteena on, että vuoteen 2013 mennessä Suomeen on luotu turvallisuuskulttuuri, jossa potilasturvallisuus on ankkuroitu toiminnan rakenteisiin ja toimintatapoihin niin, että hoito on vaikuttavaa ja turvallista.

Strategia kannustaa oppimaan virheistä ja irti shame and blame –kulttuurista kohti järjestelmän jatkuvaa ja systemaattista parantamista. Vahingon tapahduttua ei pidä etsiä syypäitä, vaan pääsyitä, seminaarissa kiteytettiin.

Apteekkien keinoja edistää potilasturvallisuuteen kuuluvaa lääkitysturvallisuutta ovat esimerkiksi lääkkeiden koneellinen annosjakelu ja lääkehoidon kokonaisarviointi. Uutena keinona on nyt tulossa käyttöön työkalu, jolla apteekit voivat tukea palvelutalojen ja vanhainkotien hoitohenkilökuntaa lääkehoitosuunnitelmien teossa.

Apteekkien uutta työkalua esitteli lääketieteen toimittajien seminaarissa apteekkari Leena Astala Luvian apteekista. (EK)

Apteekkien uudesta työkalusta kerrotaan seuraavassa Apteekkarilehdessä.

Takaisin