120-vuotias Tamro etsii uusia väyliä
18.05.2015 06:40
Neljän apteekkarin 1895 perustama lääkkeiden tukkukauppayhtiö on kasvanut Suomen suurimmaksi ja kuuluu nykyisin Phoenix-konserniin.
Suomen johtava lääketukkukauppa Tamro juhlii tänä vuonna 120-vuotista taivaltaan.
Pienestä tamperelaisesta rohdoskauppayhtiöstä on 120 vuodessa tullut osa kansainvälistä, 25 maassa toimivaa lääkejakelijaa. Tamro on Suomen johtava lääke- ja terveystuotteiden jakelija ja palveluntarjoaja.
Tamro hakee uutta kasvua lääketeollisuuden ja apteekkien suunnasta. Uusilla aluevaltauksilla palveluiden suuntaan lääketukku haluaa muuttaa identiteettiään.
– Palveluiden merkitys kasvaa monilla toimialoilla, myös terveys-ja lääkealalla. Tamro on halukas vastaamaan tähän haasteeseen ja tukemaan apteekkeja ja lääketeollisuutta sellaisilla palveluilla, joita ne tarvitsevat, yhtiön toimitusjohtaja Kai Kaasalainen kuvailee.
Patient Care – toimisiko Suomessa?
Tamro valmistautuu parhaillaan kartoittamaan uuden, niin sanotun Patient Care -mallin kiinnostavuutta Suomessa.
Mallissa lääketukut pyrkivät sidosryhmien kanssa löytämään uusia, vaikuttavia toimintamalleja lääkkeiden rationaaliseen käyttöön ja hoitomyöntyvyyteen.
Phoenixin kehittämä konsepti toimii jo esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Hollannissa. Mallia kokeillaan parhaillaan myös Baltiassa ja Kroatiassa.
Hankkeesta on saatu hyviä kokemuksia erityisesti astman ja diabeteksen lääkehoidoissa. Tamron tavoitteena on tänä vuonna kartoittaa Suomessa alan toimijoiden halukkuus yhteistyöhön.
– Lääkkeiden määräämiseen, saatavuuteen, jakeluun ja taloudelliseen korvaamiseen liittyvät prosessit poikkeavat maittain melkoisesti, ja siten Patient Care -konsepti tulee aina sovittaa paikalliseen toimintaympäristöön, Kaasalainen korostaa.
Hyötyä digitalisaatiosta
Muista lääketukun uusista palvelumuodoista erityisen suurta kiinnostusta ovat toistaiseksi herättäneet uudet tietopalvelut.
– Apteekin kilpailukyvyn varmistamiseksi on tärkeää, että käytössä ovat vähintään yhtä hyvät analytiikka- ja päätöksenteon tukivälineet kuin kilpailevalla päivittäistavarakaupalla. Liiketoiminnan menestyksellinen johtaminen vaatii tuekseen relevanttia ja ajantasaista tietoa, Kaasalainen kuvailee.
Italian yhteistyöapteekeissaan Phoenix tunnustelee myös digitalisaation tuomia mahdollisuuksia diagnostiikkaan ja potilaan hoitoketjuun. Käytössä on järjestelmä, joka diagnosoi parikymmentä biomarkkeria ja auttaa oikean hoidon määräämisessä.
Kaasalainen korostaa kuitenkin, että vaikka palvelukehitys on kovin esillä, Tamron ehdoton prioriteetti on huolehtia perustehtävästään, eli laadukkaasta ja hyvin toimivasta lääkejakelusta ja lääkkeiden saatavuudesta.
***
Tiesitkö tämän Tamrosta?
- Perustajina apteekkarit Wolter Aschan, Fredrik Borg, Karl Molin ja Amil Schéele.
- Yhtiön nimi oli Drogeri-handelsbolaget i Tammerfors eli Tampereen Rohdoskauppayhtiö.
- Nykyisen nimensä, Tamron, yritys sai 1971, kun se fuusioitui lääkeyritys Oy Aurum-Pharmakon Ab:n kanssa.
- Lääkevalmistusta jatkettiin aina vuoteen 1987 asti, sen jälkeen yritys on keskittynyt tukkutoimintaan.
- Yrityksen kansainvälistyminen alkoi 1990-luvun alussa Baltiasta ja Pietarista. Muutamaa vuotta myöhemmin toiminta laajeni myös Pohjoismaihin.
- Vuonna 2004 Phoenix osti koko Tamron osakekannan, ja Tamrosta tuli tytäryhtiö. Kahdeksassa maassa toiminut Tamro-konserni purettiin 2012, ja maat raportoivat nykyisin suoraan Saksaan.
- Tamrossa on noin 470 työntekijää, ja yrityksen liikevaihto oli tilikaudella 2014–15 noin 1313 miljoonaa euroa.
- Phoenix on Euroopan suurin lääkejakelija, ja sillä on noin 1600 omaa apteekkitoimipistettä 12 Euroopan maassa.
P.S. Tamron perustaja-apteekkareilla oli merkittävä rooli myös Suomen Apteekkariliiton historiassa. Muutamaa vuotta myöhemmin he kutsuivat koolle Apotekare Societeten i Finland eli nykyisen Suomen Apteekkariliiton perustamiskokouksen.
Takaisin